Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: September 2010
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)

PRK GALAS : PAS & PR BERSEDIA

19 Syawal 1431 H | 28 September 2010

PAS merakamkan ucapan takziah di atas pemergian YB Che Hashim, ADUN Galas yg telah sekian lama bergelut dengan penyakit kanser yang dihadapinya. Semoga Allah mencucuri rahmat dan belas ehsan-Nya ke atas roh beliau. Mudah-mudahan seluruh ahli keluarganya bersabar di atas takdir yg berlaku ini.

Situasi ini akan membuka ruang untuk diadakan satu PRK di Galas. InsyaAllah PAS bersama PR akan bekerja keras bagi memastikan kemenangan dikekalkan. Saya yakin seluruh jentera parti akan turun ke Galas bagi menjayakan hasrat ini.

PAS juga mengingatkan mahkamah untuk menyegerakan PRK Kota Seputih yg telah sekian lama dibiarkan kosong tanpa wakil rakyat. Tidak sepatutnya perkara ini terjadi. Rakyat kawasan KS dibiar tanpa mempunyai wakil yg sah. Lebih
malang apabila Mahkamah Rayuan langsung tidak memulakan proses penghakiman, dalam tempoh yg panjang dan akhirnya rakyat pun telah melupai kes yg begini penting. Kita tidak mahu ia menjadi satu perkara biasa membiarkan rakyat dalam sesuatu kawasan Parlimen atau DUN tanpa mempunyai wakilnya.

KENYATAAN TUN MAHATHIR DEDAHKAN KEGAGALAN UMNO

17 Syawal 1431 H | 26 September 2010

Almarhum Us Fadhil Nor pernah menyatakan dalam ceramah beliau agar Allah memanjangkan umur Tun Mahathir agar dia dapat melihat kehancuran dan akibat di zaman pemerintahannya. Hari ini kita dikejutkan dengan kenyataan bahawa seandainya PR menguasai kerajaan, orang Melayu akan kehilangan kuasa dan hak. Kenyataan yang dikeluarkan untuk menakut-nakutkan orang Melayu untuk memilih PR dalam PRU ke 13.

Rakyat tentulah boleh menilai bagaimana gagalnya UMNO yang diberi amanah untuk menguruskan negara bagi memartabatkan orang Melayu. Akibatnya wujudlah istilah Umnoputra bagi membuktikan bagaimana UMNO gagal membela nasib Melayu. Bagaimana gagalnya UMNO memartabatkan hak Melayu/bumiputra dalam peruntukan DEB untuk mencapai kouta 30%, sedangkan segala peruntukan bagi mencapai matlamat tersebut telah digunakan sepenuhnya.

Lihat pula isu nasib orang Melayu di Pulau Pinang yang kini seolah-olah ia berpunca daripada pemerintahan Lim Guan Eng, sedangkan apa yang UMNO buta setelah ia mendapat jumlah kerusi yang besar mengatasi Gerakan dahulu, demikian juga isu
penagihan dadah, gejala sosial dan lain-lain \iadalah manifestasi GAGALNYA UMNO MEMBELA NASIB MELAYU.

Hari ini setelah rakyat melihat kegagalan UMNO menjadi pembela Melayu/Islam, mereka mula melihat kemampuan PAS menerajui perubahan bagi membela nasib. Walaupun dasar PAS bukan bersifat perkauman, namun realiti dasar pembelaan rakyat miskin, pengagihan kekayaan negara kepada rakyat, penghapusan rasuah dalam perkhidmatan awam, dan pelbagai dasar yang telah dilaksanakan di negeri yang dimenangi oleh PR; menyebabkan rakyat mulai melihat PR mampu menjadi pembela golongan mustad'afin dan menjadi juru bicara ummah yang tertindas.

Dasar Islam yang dibawa oleh PAS lebih meyakinkan kita. Agihan kekayaan negeri mesti diutamakan kepada negeri berkenaan. Zakat umpamanya diperintahkan diambil dari harta golongan yang wajib di kalangan mereka, bagi diagihkan dikalangan mereka yang layak. Bayangkan seandainya 20% royalti minyak dikembalikan kepada negeri-negeri yang puratanya rakyat termiskin di Malaysia seperti Sabah, Sarawak, Kelantan, dan Terengganu; dengan tiadanya rasuah dan salahguna kuasa dan ianya berjalan dengan baik, InsyaAllah kehidupan rakyat luar bandar yang diabaikan lebih daripada 50 tahun ini kita bela, dan kita akan menyaksikan munculnya sebuah negara baru yang hebat.

AS DALANG 11 SEPTEMBER - AHMADENIJAD

TEHERAN: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad berkata, Amerika Syarikat (AS) memanfaatkan insiden 11 September sebagai alasan untuk menakluki Afghanistan dan Iraq.

Mahmoud berkata demikian dalam Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di New York yang menekankan jumlah angka kematian tentera dan orang awam yang kian meningkat akibat perang anti-keganasan dilancarkan AS di Afghanistan serta Iraq.

“Dilaporkan kira-kira tiga ribu orang menjadi mangsa serangan 11 September, namun ratusan ribu orang terbunuh di Afghanistan dan Iraq, jutaan lagi cedera serta hilang tempat tinggal dan konflik itu masih berterusan,” kata Mahmoud.

Beliau turut sangsi dakwaan kerajaan Amerika terhadap serangan 11 September yang dilakukan “kumpulan pengganas yang sangat berkuasa hingga mampu mengatasi semua tahap kawalan keselamatan dan perisikan AS itu. Menurutnya, walaupun AS mengemukakan pelbagai alasan tetapi banyak pihak percaya serangan itu didalangi kerajaan AS bagi memulihkan ekonomi yang semakin merudum dan cengkamannya di Timur Tengah dalam usaha untuk menyelamatkan regim Zionis. Presiden Iran itu berkata, langkah AS mengerah angkatan tentera ke Afghanistan dan Iraq untuk berperang hingga mengakibatkan ratusan ribu orang terkorban semata-mata sebagai perang terhadap kumpulan pengganas nyata tidak rasional.

Mahmoud turut mengecam isu penaklukan Israel ke atas beberapa wilayah Palestin melalui tindakan ganas rejim Zionis terhadap penduduk Gaza dan Lubnan yang disokong dunia Barat. “Kehidupan rakyat Palestin yang hilang hak kebebasan dan keselamatan selama 60 tahun di bawah undang-undang rejim Zionis tidak dihiraukan sementara penakluk yang angkuh diberi pengiktirafan,” ujar Mahmoud. - Agensi

Sumber :
Harian Metro

RELAKS MINDA : JANGAN CEPAT KITA MUDAH BERPUAS HATI DENGAN APA YANG KITA MILIKI

PENDEDAHAN EKSKLUSIF - KDN CAMPUR TANGAN SIASATAN POLIS


KUALA LUMPUR – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan (gambar) semalam mendedahkan wujud campur tangan pihak ketiga ketika beliau menerajui pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Ketika ditanya siapakah pihak ketiga itu, Musa memberitahu: “Kementerian mana lagi yang jaga polis? KDN (Kementerian Dalam Negeri) lah.”

Wartawan: “Kenapa wujud campur tangan itu?”

Musa: “Kerana politik, kepentingan peribadi dan agenda sendiri.”

Selain itu, beliau yang akan bersara pada 13 September ini mengakui terdapat juga pihak-pihak luar yang bertindak mengeluarkan arahan tanpa pengetahuan beliau.

Jelas Musa, tindakan mencampuri tugas yang dilakukan oleh pihak berkenaan jelas bertentangan dengan arahan dan kawalannya sebagai Ketua Polis Negara.

“Kita tidak mahu orang (luar) bagi arahan salah, bila buat (ia) akan jadi salah.

“Arahan sepatutnya dikawal oleh polis bukannya daripada orang luar,” kata beliau pada sidang akhbar di sini semalam.

Kata Musa, arahan dalam pasukan tersebut sepatutnya dibuat oleh pegawai yang bertanggungjawab.

Jelas beliau, polis akan menjalankan tugas selepas mendapat laporan daripada orang ramai. Beliau menambah, campur tangan sedemikian boleh mengganggu siasatan.

“Kita mesti berlaku adil dalam menjalankan siasatan supaya dapat dihormati oleh masyarakat.

“Bila polis tidak dapat menjalankan tugas, orang ramai akan menuduh polis terima rasuah. Hakikatnya, ada arahan pihak lain tanpa pengetahuan polis,” kata beliau.

Ditanya bagaimana wujud campur tangan sedemikian ketika beliau menjalankan tugasnya, Musa memberitahu, sesetengah orang ada kepentingan peribadi, politik dan agenda sendiri.

Sumber : Kosmo

CINA KAFIR TAK BOLEH MASUK MASJID, TAPI BOLEH PULAK BINA MASJID

25 Ramadan 1431 H | 4 September 2010

Negara jadi kecoh seminggu dua ini, bilamana ada seorang dua YB dari DAP masuk ke dalam ruang solat masjid dan surau di Selangor; seolah-olah itulah tragedi hitam dalam sejarah masjid di Malaysia. Macamlah perkara ni baru kali pertama berlaku, sedangkan semua orang tahu dah bertahun pimpinan MCA dan Gerakan yang bukan Islam memasuki masjid, tak jadi kecoh pun. Bahkan ada di kalangan mereka masuk untuk kempen dalam PRU pun sebelum ni..

Cuma sepatah kata kawan saya: “Cina MCA atau Gerakan tu tak apa, sebab dia orang dah tak berapa Cina, bukan macam DAP, itu ‘piau’ Cina punya”. Saya tak tahu mana yang ori mana yang dah celup, tapi bila tengok dua-dua tu Cina belaka. Isu sebenarnya bukanlah kerana dia Cina, tapi dia tu Cina yang duduk di Selangor dan P.Pinang. Kalau Cina Johor ke, Pahang ke, rasanya taklah kecoh sangat.

Lebih malang ada yang keluar ‘fatwa’ melarang Cina kafir masuk ke masjid, takut ianya mencemar nama baik masjid. Tapi bila bagi projek buat masjid, berapa ramai kontraktor Cina diambil untuk buat masjid? Bukan apa, kata tokei Cina itu: “Ini kita buat itu rumah Allah ho, jangan tipu-tipu, mesti baik punya, nanti ada ‘ong’ punya!”.

Dia pun tahu buat masjid tak boleh tipu, kena buat betul-betul, tapi bila bagi kepada kontraktor Melayu (sebut UMNO) buat masjid, lihatlah berapa banyak masjid yang terbengkalai, mengaut untung ‘atas angin’ bilamana tender dijual kepada kontraktor Cina. Bahkan yang memasang karpet masjid tu pun berapa banyak kontraktor Cina yang buat? Masa tu masuk masjid tak apa, sebab belum dirasmikan lagi. Yang dah rasmi pun kalau nak baiki ‘mic’ bagi power punya, berapa ramai Cina yang dapat projek? Ini tak apa pulak. Sebabnya hanyalah yang dapat tu Cina MCA, tak apa. Jangan Cina DAP je…

Nasib mereka ni macam ‘bulldózer’, yang diguna untuk tolak tanah, ratakan tanah nak buat lebuhraya, tapi bila dah siap, dia tak dibenarkan lalu atas lebuhraya tu. Kalau nak jalan jugak, dia kena naik lori. Jadi kalau DAP nak masuk masjid jugak, dia kena ‘naik’ atas BN rasanya baru ok……kalau dah jadi begitu, hari ni juga dia dah boleh masuk masjid.

TIPS HARI-HARI TERAKHIR RAMADHAN

24 Ramadan 1431 H | 3 September 2010

RAMADHAN semakin hari bakal meninggalkan kita. Bulan yang penuh rahmat, pengampunan dan dijanjikan pahala berlipat kali ganda bagi hamba-Nya yang mengikhlaskan pengabdian diri kepada Allah s.wt. Oleh itu rebutlah peluang dengan baki hari yang ada, setiap jam yang dilalui, setiap minit yang berdetik dan setiap saat masa yang berlalu untuk mempastikan Ramadhan ini menjadi Ramadhan terbaik untuk kita semua.
  • Berkorbanlah dengan masa, tenaga dan segala-galanya untuk mencari malam Lailatul Qadar kerana di malam ini Allah menjanjikan ganjaran yang teramat besar di samping doa-doa yang akan dimakbulkan Allah s.w.t. Beri'tikaflah, bangunlah dan persembahkanlah rintihan, harapan dan taubat kerana malam itu hanya berlaku sekali dalam setahun
  • Hari-hari terakhir Ramadhan juga adalah hari-hari di mana Allah memadam nama-nama manusia yang akan dimasukkan ke dalam neraka. Na'uzubillah... Oleh itu perbanyakkanlah doa, basahi lidah dengan istighfar kepada Allah, sesali lah segala dosa-dosa yang dilakukan, dan berazamlah untuk tidak melakukannya lagi kerana sesungguhnya Allah amat ternanti-nanti permohonan ampun dari hamba-Nya
  • Luangkanlah masa 4-5 minit sebelum berbuka puasa untuk memperbanyakkan doa kepada Allah dan beristighfar kerana detik-detik itu menjadi satu masa mustajab doa
  • Perbanyakkan lagi amalan-amalan membaca Al-Quran, bersedekah, sembahyang sunat dan segala perkara kebaikan kerana ingatlah hanya amalan sahaja yang akan menemani kita di saat kita berseorangan di alam barzakh
Sama-samalah kita istiqamah melakukan ibadah kepada Allah dan gunakanlah kesempatan masa yang diberikan Allah ini dengan sebaiknya kerana belum tentu Ramadhan akan datang kita dapat tempuhi lagi.

Wallahua'lam