Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: NASIB GENERASI KEDUA FELDA
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



NASIB GENERASI KEDUA FELDA

6 Muharram 1432 H | 13 Disember 2010

GENERASI KEDUA DAN KETIGA FELDA DIMINTA MENYOKONG KERAJAAN UMNO-BN BAGI MEMBANTU AGENDA PEMBANGUNAN DI TANAH RANCANGAN FELDA..

PUTRAJAYA, 13 Dis. – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggelarkan golongan yang melemparkan pelbagai tohmahan dan fitnah terhadap Felda sebagai pengkhianat dan petualang bangsa.
Ini kerana kata Perdana Menteri, perbuatan mereka itu mencemarkan sebuah institusi yang begitu besar jasa dan budinya kepada masyarakat peneroka.
Justeru, beliau menyeru lebih dua juta warga Felda termasuk generasi kedua dan ketiganya di seluruh negara agar turut bangkit mempertahankan Putrajaya yang diterajui oleh kerajaan sekarang bagi menjamin kelangsungan perjuangan membangunkan tanah rancangan itu.



TETAPI APA YANG MEREKA DAPAT??? KERAJAAN UMNO-BN TIDAK PUN  BERCADANG MEMBERIKAN MEREKA TANAH FELDA PLANTATION...

KUALA LUMPUR 16 Jun. – Kerajaan tidak bercadang untuk memberikan 340,882 hektar tanah milik Felda yang diuruskan oleh Felda Plantations kepada generasi baru peneroka.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan berkata ini disebabkan jika tanah itu diagihkan kepada kira-kira 1.6 juta generasi baru iaitu anak dan cucu peneroka, setiap orang hanya dapat 0.2 hektar seorang.
“Tanah kecil ini tidak ekonomik untuk diusahakan dan kedudukan yang berselerak tanpa kemudahan asas tidak sesuai untuk penempatan.

Komentar : Memanglah betul tidak ekonomik sekadar 0.2 hektar tanah, apa yang nak diusahakan? Tetapi janganlah kita mudah sekadar membahagikan keluasan tanah dengan jutaan generasi baru. Ambillah mereka yang amat memerlukan seperti generasi kedua yang telah berkeluarga dan memerlukan bantuan untuk memulakan penghidupan. Terlalu banyak cara dan perlaksanaan yang boleh dilakukan daripada hanya mudah memberikan alasan. Untuk generasi kedua Felda, buka-bukalah minda kerana anda terlalu cerdik untuk 'ditipu'.

1 comments:

Tinta.Muallimah said...

Aslkm ustaz. Sgt setuju dgn komentar ustaz. Smg semua rakyat dpat berfikir mcm ustaz lebih2 lagi umat Felda.

Post a Comment