Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: PELEPASAN NYAMUK AEDES GM - PAS PAHANG TUNTUT PENJELASAN
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



PELEPASAN NYAMUK AEDES GM - PAS PAHANG TUNTUT PENJELASAN

22 Safar 1432 H | 27 Januari 2011



Rakyat dikejutkan dengan berita pelepasan nyamuk Aedes Aegypti jantan bebas kuman jenis OX513A yang diubah suai secara genetik (GM) di kawasan Bentong, Pahang sebagaimana yang didedahkan melalui akhbar harian baru-baru ini. Lebih mengejutkan berita tersebut dikeluarkan setelah pihak kementerian selesai melakukan pelepasan   pada 21 Disember 2010.

Walaupun dinyatakan bahawa nyamuk tersebut dilepaskan di kawasan tiada penduduk, namun ia bukan alasan untuk pihak kementerian melakukannya tanpa memberikan gambaran yang jelas terutamanya kepada penduduk di sekitar Bentong.

Isu nyamuk GM Aedes telah menimbulkan kebimbangan dan kritikan masyarakat antarabangsa. Sepatutnya rakyat mesti dimaklumkan 
terhadap implikasi pelepasan tersebut, dan kebimbangan yang disuarakan oleh CAP dan Sahabat Alam perlu mendapat perhatian, khususnya daripada pihak kementerian yang mesti bertangungjawab sepenuhnya. 

Sehubungan dengan itu, PAS Pahang akan memohon penjelasan lanjut berhubung tindakan tersebut, kerana kami menerima pelbagai rungutan penduduk yang melahirkan kebimbangan dengan fenomena ini. InsyaAllah dalam masa terdekat kita akan menghantar surat rasmi kepada pihak berkenaan agar satu penjelasan dapat diberikan 
khususnya  kepada penduduk di sekitar Bentong.

0 comments:

Post a Comment