Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: MAHASISWA DIZALIMI, TRANSFORMASI PM HANYA RETORIK
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



MAHASISWA DIZALIMI, TRANSFORMASI PM HANYA RETORIK

6 Safar 1433 H | 1 January 2012

PAS mengecam keras tindakan tidak berperikemanusiaan pihak FRU dalam meleraikan himpunan aman mahasiswa di UPSI semalam.

Tindakan menggunakan kekerasan yang ditunjukkan oleh FRU ternyata di luar batas susila anggota perkhidmatan awam. Mereka hanya sekumpulan pelajar yang ingin suara mereka didengar, mengapa harus bertindak keras sedemikian sehingga ada yang tercedera?


Ia membuktikan kenyataan Perdana Menteri untuk melakukan tranformasi dalam pentadbiran nyata hanya untuk pendengaran rakyat sahaja, kerana hampir jelas tiada niat bahawa apa yang dilaungkan Perdana Menteri direalisasikan akan berubah kepada tindakan.


PAS yakin insiden ini akan menyemarakkan lagi kemarahan rakyat terhadap Umno/BN dan gerakan Asal Bukan Umno (ABU), menjelang PRU akan datang. 


PAS rasa kecewa tindakan
double standard pihak polis dan FRU dalam tindakan mereka. Sedangkan di waktu yang sama pelbagai himpunan dianjurkan NGO (Umno) di Selangor dan Pulau Pinang berjalan tanpa sebarang tindakan.

PAS mendesak satu siasatan rapi dibuat terhadap insiden ini, dan tindakan pengurusan dan perundangan mesti diambil. Pihak Suhakam dan pelbagai badan NGO lain dituntut mengecam tindakan melampau ini.

Apakah tindakan ini dibuat bagi menutup kemarahan Umno dan BN kerana gagal menghalang himpunan pertama yang berjaya menurunkan gambar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tempoh hari?


Polis dan FRU dinasihatkan tidak perlu menjadi pelindung kepada penyelewengan dan kekejaman akta zalim Umno BN. Mahasiswa yang bangkit menentang akta zalim ini sepatutnya disokong oleh semua. 


Tindakan kejam dan melampau batas ini akan pasti dibalas oleh Allah di akhirat nanti. Ingatlah sabda Rasulullah "Kezaliman adalah kegelapan di akhirat".

0 comments:

Post a Comment