Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: NUKILAN TAHUN BARU CINA - KISAH NAGA JAHAT DAN BAIK
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



NUKILAN TAHUN BARU CINA - KISAH NAGA JAHAT DAN BAIK

27 Safar 1433 H | 22 January 2012

Negara dan media antarabangsa heboh dengan bunyi mengerikan yang dirakam di Aaborg, Denmark dan terbaru di Malaysia, yang berlaku di Kota Samarahan, Sabah pada 11 dan 12hb lalu. Pelbagai spekulasi dibuat mengenai sumber bunyi tersebut, namun apa yang jelas ialah bunyi tersebut berbentuk bunyi dengkuran kuat yang diulang berkali-kali. 

Sempena sambutan Tahun Baru Cina yang berkebetulan tahun naga air, ada juga “suara nakal” yang menyatakan apakah bunyi itu bunyi dengkuran 'naga yang sedang tidur'?


Kerana apabila naga sedang tidur, memang ia tidak akan mengancam sesiapa pun. Namun, bilamana ia terjaga, naga air yang baik akan melawan naga jahat.

Naga jahat ini bukan sekadar jahat, ia juga terkenal dengan sikap makan duit rasuah, makan lembu, teropong dan X-band. Bahkan, dengan kekayaan yang melimpah-limpah, naga jahat ni dilihat terus berminat dengan koleksi beg tangan, cincin dan kosmetik.

Terbaru, naga jahat ni mula mengubah taktik, ia tetiba menunjukkan “kebaikan” dengan memberi duit RM500 dan termasuk pukat kepada nelayan supaya boleh menjerat naga air yang baik ini.


Mungkin naga jahat terlupa naga air yang baik ini, walaupun tinggal di dalam air ada sakti, boleh sembur api walaupun dalam air yang menghanguskan pukat dan jerat rasuahnya.

Apapun yang masih menjadi tanda-tanya kini ialah bila naga air yang baik yang sedang berdengkur tu nak bangun dari tidurnya?

Kalau dengar dengkuran tu, macam lama lagi ia nak tidur. Sekurang-kurangnya tiga empat bulan lagi. Apa pun yang tidur, tidak selamanya tidur. Satu hari dia akan terjaga juga. Untuk memendekkan cerita, apabila naga air yang baik terjaga, naga jahat pasti dapat ditewaskan akhirnya. 


Sekadar nukilan untuk menambahkan riang sempena cuti panjang sambutan Tahun Naga.

Gong Xi Fa Cai kepada yang menyambutnya dan selamat bercuti dan hati-hati di jalan raya.

0 comments:

Post a Comment