Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: TAZKIRAH SUBUH : UNTUKMU, UMAT MUHAMMAD S.A.W
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



TAZKIRAH SUBUH : UNTUKMU, UMAT MUHAMMAD S.A.W

"Selagi kita berpegang kepada Al Quran dan sunnah,
kita akan selamat di dunia dan akhirat..."
26 Rabi'ul Akhir 1432 H | 31 Mac 2011
Rasulullah s.a.w. bersabda: “Umatku ini adalah umat yang dirahmati (dikasihani). Tidak ada azab bagi mereka di akhirat. Azabnya adalah di dunia, berupa fitnah-fitnah, gempa bumi, musibah-musibah, dan pembunuhan.” (Riwayat Thabrani melali Abu Musa r.a)

Umat Muhammad adalah yang dirahmat iaitu dikasihani Allah s.w.t. Mereka tidak dikenakan azab di akhirat nanti kerana mereka telah dikenakan azab di dunia. Namun umat yang dikasihani ini adalah umat yang patuh kepada perintah Allah dan Rasulnya, yang menjadikan Al-Quran dan sunnah itu sebagai panduan dan pegangan kehidupan seharian, baik dari segi ekonomi, politik, kemasyarakatan dan segalanya.


Walaubagaimanapun, mereka yang melupakan ajaran dan perintah agama Islam akan di azab. Apa erti di lidah mereka mengucapkan mereka umat Nabi sedangkan dalam kehidupan seharian mereka jauh menyimpang dari ajaran baginda.

Dalam sebuah hadith diceritakan apabila Rasulullah melihat ramai umatnya di neraka, Baginda bertanya mengapa berlaku demikian dan Allah s.w.t. menjawab “Mereka melupakanmu”.


Jika diimbas kembali satu persatu azab sebagaimana hadis Nabi di atas, dan apa yang berlaku kini, ianya telah dan sedang berlaku:
Tsunami tanda kekuasaan Allah, mengapa manusia
masih lalai mengambil iktibar darinya?
  1. Fitnah - manusia sudah tidak memikirkan lagi kesan perbuatan asalkan matlamat mereka dapat dicapai, sehinggakan mereka yang membawa fitnah ini dilindungi dan diangkat menjadi wira. Sedangkan yang difitnah menerima aib

  2. Gempa bumi - lihat sahaja rentetan kejadian gempa bumi di Jepun dan Myanmar, yang mengakibatkan kemusnahan maha dahsyat. Dan itulah kekuasaan Allah yang perlu menjadi muhasabah kepada kita yang semakin melupai perintah Allah

  3. Musibah - pelbagai kejadian yang berlaku; tsunami yang memusnahkan dan merubah landskap dunia, wabak penyakit yang mengorbankan ribuan nyawa dan para pakar buntu mencari penawar, perubahan cuaca yang menjejaskan kehidupan manusia sehinga berlaku pelbagai kejadian di luar pemikiran manusia

  4. Pembunuhan - seringkali terpapar kejadian pembunuhan di merata tempat seolah nyawa manusia kini tidak lagi berharga, dan sifat belas kasihan sesama manusia semakin hilang. Dan bagaimana zalimnya tindakan Muammar Gadhafi yang membekalkan senjata kepada penyokongnya untuk membunuh golongan penentang
Namun begitu masih belum terlambat untuk kita yang mengaku sebagai umat Muhammad s.a.w ini kembali semula kepada syariat sebenar. Allah Maha Pengampun, dan setiap detik Allah sentiasa menanti taubat dari hamba-Nya.

0 comments:

Post a Comment