Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: PAS TOLAK MANIFESTO SECARA RAKAMAN
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



PAS TOLAK MANIFESTO SECARA RAKAMAN

5 Sya'ban 1433 H | 25 June 2012

Merujuk kepada saranan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof kepada semua parti politik untuk memberi kerjasama dengan tidak mempertikaikan mekanisme yang hendak digunakan untuk menyiarkan manifesto menerusi RTM secara rakaman semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

PAS menyokong kenyataan Setiausaha Agong Datuk Mustafa Ali bahawa kenyataan yang dibuat oleh Pengerusi SPR tidak menepati tuntutan Bersih 3.0.

Rekod BN yang tidak jujur dan beramanah adalah penyumbang terbesar mengapa berkemungkinan besar manifesto yang diusulkan secara rakaman akan diputar belit dan dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab sebagaimana video versi polis insiden Bersih 2.0.

Dalam hal ini, SPR secara terang-terangan gagal memberi tekanan kepada kerajaan BN untuk memberi ruang yang adil kepada pembangkang dan membuktikan kegagalan SPR bertindak dengan tepat dan adil.

Tindakan double standard inilah yang menimbulkan kemarahan rakyat bahkan tuntutan Himpunan Bersih 3.0 salah satunya ialah media yang adil.

Tindakan menyiarkan rakaman menifesto parti politik tidak lebih sekadar “gincu mulut” untuk mengaburi mata rakyat bahawa kerajaan BN sudah memberi ruang keadilan yang saksama pada pembangkang.

Kenyataan itu bakal menaikkan semula kemarahan rakyat yang hanya menunggu perisytiharan para pimpinan untuk himpunan selanjutnya menuntut pilihanraya bersih dan adil, kerana jelas kerajaan BN ini pekak.

Pelbagai persoalan kini berlegar di kepala rakyat dengan kenyataan Pengerusi SPR yang terbaru - apakah jaminan rakaman tersebut tidak diedit dan dipotong mengikut kehendak BN seperti video Bersih 2.0, bahkan perkara ini dijangka berulang di video Bersih 3.0 versi BN?

Abdul Aziz Yusof juga berkata cadangan manifesto dibuat secara rakaman adalah bagi mengelakkan penyiaran bahan yang mungkin menyentuh peribadi seseorang, mengancam keselamatan dan ketenteraman awam atau menyentuh sensitiviti kaum serta agama.

Jadi, soalan yang ingin ditanya pada beliau ialah bagaimana pula SPR nak bertindak terhadap BN yang berkempen setiap hari dalam media perdana termasuk melancarkan serangan peribadi?

Sudah menjadi tradisi BN yang secara terangan melanggar akta pilihanraya yang hanya membenarkan kempen sehingga jam 12 malam hari terakhir. BN terus berkempen menggunakan alat media kerajaan sampai hari menggundi.

PAS membantah siaran rakaman manifesto dan menuntut agar semua parti politik diberi ruang berkempen dalam media selama satu jam sehari dan membentang menifesto secara siaran langsung dan membanyakkan ruang debat dan dialog antara parti politik untuk dinilai oleh rakyat.

0 comments:

Post a Comment