Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: PILIHANRAYA ASING - SPR 'BERMADAH HELAH'
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



PILIHANRAYA ASING - SPR 'BERMADAH HELAH'

26 Syawal 1433 H | 14 September 2012

KUALA LUMPUR: "Apabila dia rasa ia baik untuk Umno dan BN dia sokong dan senyap, tetapi bila rasa susah untuk Umno dan BN, dia beri alasan," kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

Beliau mengulas kenyataan SPR yang memberikan alasan perbelanjaan akan meningkat sehingga RM50 juta jika pilihan raya umum diadakan berasingan. 
Namun begitu, SPR tiada halangan untuk mengadakan pilihan raya berasingan itu.
Selangor menunggu sehingga mandat tamat

"Semasa BN memutuskan ada pilihan raya berasingan di Kelantan pada tahun 1978, SPR tidak kata apa dan bersetuju. 
Ini kerana, ia kehendak Umno dan BN ketika itu. Tetapi apabila ia bukan kehendak Umno dan BN, SPR beri macam-macam alasan," katanya lagi.

BN telah menubuhkan Majlis Gerakan Negara (Mageran) di Kelantan pada tahun 1978 dan mengadakan pilihan raya untuk DUN Kelantan saja pada bulan Mac 1978. 
Selepas kerajaan Kelantan pimpinan PAS jatuh melalui pilihan raya itu, pilihan raya umum pula diadakan pada Julai 1978.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tiada halangan jika Pakatan Rakyat (PR) mahu mengadakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) negeri berasingan jika Barisan Nasional (BN) membubarkan Parlimen tahun ini atas alasan badan pengendali pilihan raya itu masih belum membersihkan daftar pemilih.


Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof semalam berkata:

"Undang-undang dalam pilihan raya sendiri benarkan buat PRU secara berasingan, tetapi jika mahu teruskan mereka hanya boleh buat dalam pilihan raya Dewan Undangan Negeri (Dun) saja," kata beliau kepada Sinar Harian Online.

Menurutnya lagi, SPR tidak akan menghalang kerajaan negeri Selangor kerana ia melibatkan Dun saja, tetapi tarikh rasmi PRU13 tetap berada di tangan SPR untuk menentukannya. - Harakahdaily

0 comments:

Post a Comment