Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: SEKAT SUARAM ANCAM UNDI BN
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



SEKAT SUARAM ANCAM UNDI BN

7 Dzulka'edah 1433 H | 23 September 2012

KUALA LUMPUR, 23 Sept — Tindakan Putrajaya ke atas Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) nampaknya telah memberikan rangsangan kepada aktivisme masyarakat sivil di sini, mungkin menjejaskan usaha kerajaan Najib untuk mendapatkan undi dari golongan pertengahan Malaysia menjelang pilihan raya dijangka tidak lama lagi.

“Scorpene Never Dies”, kumpulan yang ditubuhkan 'pemuda dan rakyat yang prihatin' inginkan pentabiran Najib menghentikan siasatan yang bermotif politik terhadap SUARAM.

“Kami rasa kita perlu berdiri dengan SUARAM pada masa yang kritikal ini,” kata Ng Yap Hwa, koordinator kumpulan itu.

“Kalau kita sebagai rakyat tidak bersatu menyokong satu pembela hak asasi manusia, kerajaan boleh mengetatkan kawalan dengan mudah... tiada orang yang akan dapat menyokong kita pada masa hadapan,” katanya.

SUARAM telah memainkan peranan penting dalam siasatan pihak berkuasa Perancis terhadap pembelian berbilion ringgit dua kapal selam Scorpene oleh kerajaan Malaysia, skandal berprofil tinggi ramai yang percaya akan mencungkil keterangan daripada pegawai-pegawai kerajaan.

SUARAM baru-baru ini dipantau secara dekat oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) kerana sumber dana asing, dan agensi kerajaan itu berkata awal minggu ini bahawa ia merancang untuk mendakwa kumpulan aktivis itu kerana “akaun yang mengelirukan”.


Pembelian Scorpene Meragukan
NGO hak asasi manusia itu telah secara aktif mengikuti skandal Scorpene di mahkamah Perancis, berazam untuk mendedahkan dakwaan rasuah kerajaan dalam pembelian kapal selam berbilion ringgit pada tahun 2009 dan mungkin membuka semula kes pembunuhan model Mongolia, Altantuyaa Shaariibuu, yang dikatakan ada kaitan dengan perjanjian tersebut.

Pada April tahun ini, Tribunal Grand Instance di Paris memulakan siasatan ke atas dakwaan bahawa firma Perancis DCNS telah membayar kira-kira RM452 juta sebagai rasuah kepada pegawai Malaysia untuk mendapatkan kontrak bagi dua kapal selam tentera laut. SUARAM telah memfailkan aduan ke mahkamah Perancis pada tahun 2009.


Dalam satu sidang akhbar di Bangkok pada 30 Mei, peguam Perancis SUARAM, Joseph Breham telah mendedahkan dokumen kerajaan tentang penilaian tentera laut Malaysia tentang kapal selam Scorpene yang mereka rancang untuk beli telah dijual oleh Terasasi (Hong Kong) Ltd kepada DCNS dengan harga RM142 juta.


Abdul Razak Baginda, bekas ketua pemikir yang menjadi watak utama dalam penyiasatan 2006 dalam kes pembunuhan Altantuya, disenaraikan sebagai pengarah Terasasi dengan bapanya, Abdul Malim Baginda. Abdul Razak dikatakan adalah rakan rapat kepada Najib.


“Ia adalah satu dokumen rahsia oleh tentera laut Malaysia, penilaian untuk kapal selam, yang merupakan laporan yang sangat sulit,” kata Breham dalam sidang media tersebut.

SUARAM terus mendapat sokongan

Kumpulan hak asasi manusia antarabangsa, Amnesty International telah membangkitkan syak wasangka semalam tentang waktu kerajaan mengambil tindakan dalam operasi SUARAM berhubung dengan sumber dana. Ianya hanya empat minggu selepas organisasi tersebut mendedahkan dokumen menunjukkan sebuah syarikat bersekutu rapat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah didakwa menjual rahsia tentera laut Malaysia ke Perancis.

Manakalan koordinator kumpulan 'Scorpene Never Dies', Ng Yap Hwa pula 
berkata, kalau rakyat tidak bersuara sekarang, 'kita akan jadi (mangsa) seterusnya' suatu hari nanti. Menurut beliau,”mempertahankan SUARAM, berdiri di sisi Suaram” adalah untuk kebaikan dan manfaat semua.

“Mari kita sebarkan isu kapal selam Scorpene ini dengan jauh dan meluaskan untuk menyuarakan solidariti kami dengan pembela hak asasi manusia, dan dengan itu memberi amaran kepada kerajaan, walaupun mereka boleh jatuhkan SUARAM, isu kapal selam Scorpene tidak akan mati dan kita akan terus membawa perjuangan untuk mencari kebenaran di sebalik skandal Scorpene dan menegakkan keadilan untuk Altantuya,” kata kumpulan itu dalam satu kenyataan. - themalaysianinsider

0 comments:

Post a Comment