Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: ISU PENGUNDI DI LUAR NEGARA - 'RAKYAT SENDIRI DIHALANG, WARGA ASING DITATANG'
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



ISU PENGUNDI DI LUAR NEGARA - 'RAKYAT SENDIRI DIHALANG, WARGA ASING DITATANG'

14 Dzulhijjah 1432 H | 11 November 2011

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak seharusnya menyekat hak rakyat Malaysia walau di mana mereka berada untuk mengundi sebagaimana yang dijamin oleh Perlembagaan Negara. Sebarang usaha menyekat hak mengundi adalah pencabulan prinsip demokrasi yang menjadi dasar politik negara.

Pandangan MCA bahawa rakyat Malaysia yang tinggal di luar negara tidak dibenarkan mengundi dalam pilihan raya umum atas alasan mereka tidak tahu perkembangan dalam negara, dan mereka menerima maklumat yang "meragukan" adalah sangat cetek dan dangkal.


Kalaulah, atas alasan mereka tidak mendapat maklumat sebenar, maka apa beza dengan masyarakat pedalaman yang hanya mendapat maklumat sehala dari media perdana sahaja? Ia juga tidak seimbang dan meragukan.


Bahkan Rakyat Malaysia di luar negara samada sebagai pelajar atau pekerja, mereka mempunyai akses kepada media baru dan mengikuti perkembangan semasa dalam negara.


Andaian mereka bahawa rakyat Malaysia di luar negara tidak mengetahui apa yang berlaku dalam negara, seolah-olah menggambarkan MCA sendiri yang kolot kerana tidak mengetahui perkembangan media baru yang sudah melangkaui sempadan global.


Rakyat di mana mereka berada kini bebas mendapat maklumat, bahkan kemudahan media alternatif di luar negara lebih baik dari kawasan pedalaman, yang hanya bergantung kepada media perdana yang dikuasai oleh
 BN sahaja.

Daripada melahirkan kebimbangan terhadap hak undi rakyat Malaysia yang layak mengundi, lebih baik MCA memfokuskan bagaimana untuk menghalang konspirasi yang membolehkan warga asing mengundi di negara ini.

0 comments:

Post a Comment