Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: STOP LYNAS - RESPON NAJIB KECEWAKAN RAKYAT
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



STOP LYNAS - RESPON NAJIB KECEWAKAN RAKYAT

Respon PM Najib langsung tidak masuk akal

10 Rabi'ul Akhir 1433 H | 4 March 2012

SHAH ALAM – Himpunan Hijau 2.0, yang membantah projek nadir bumi Lynas di Gebeng, kecewa dengan pendirian terbaru Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang semalam mengumumkan sisa-sisa operasi akan dibuang “di tempat jauh” atas alasan tidak melunaskan janji diberikan.

Pengerusi Himpunan Hijau, Wong Tack mendakwa Najib bukan saja tidak mengotakan janji beliau, malahan turut memberi arahan melupuskan bahan sisa toksik dari Loji Lynas Bahan Termaju (LAMP) di lokasi jauh dari masyarakat setempat.

Beliau berkata, tindakan Najib itu tidak masuk akal kerana kesan pembuangan itu akan merosakkan ekosistem bumi dan alam sekitar.

“Ini terbukti menunjukkan bahawa Najib sama ada tidak menghormati kebimbangan rakyat atau dia telah sengaja mengabaikan hasrat rakyat yang disuarakan pada himpunan tempohari.

“Adakah beliau ada agenda dan muslihat lain? Apa pun, kita berharap Najib tidak membuat kesilapan dengan sengaja mengabaikan suara rakyat sebab selalunya pemimpin yang memekakkan telinga pekak kepada suara rakyat, tidak akan kekal,” katanya dalam kenyataan media.

Beliau berkata, Najib sebagai pemimpin negara perlu sedar bahawa beribu-ribu ekar tanah yang digunakan untuk pelupusan kekal sisa toksik radioaktif berkenaan akan memberi kesan kepada anak-anak selama berbilion-bilion tahun.

“Idea Najib memang tidak boleh diterima akal, memang tidak masuk akal langsung. Ia sangat membahayakan. Setiap inci tanah kita adalah satu kekayaan semula jadi kepada negara. Hutan kita adalah ekologi kepada pengeluaran makanan.

“Justeru, bagaimana Perdana Menteri kita masih mempertaruhkan nasib rakyat semata-mata mencari situasi menang-menang,” katanya.

Sehubungan itu, Wong Tack menegaskan pihaknya sudah memutuskan untuk mengadakan perhimpunan Himpunan Hijau 3.0.

“Akhirnya, kami menerima respons pertama daripada Perdana Menteri kita, tetapi malangnya, jawapan itu tidak seperti yang kami telah harapkan,” katanya. - SinarHarian

0 comments:

Post a Comment