Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: AGENDA TERSIRAT DI SEBALIK PEMUTIHAN PATI
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



AGENDA TERSIRAT DI SEBALIK PEMUTIHAN PATI

Apakah yg tersirat di sebalik program pemutihan PATI ini?
27 Ramadan 1432 H | 27 August 2011

Kerajaan Malaysia terutama Kementerian Dalam Negeri (KDN) diingatkan agar tidak ghairah untuk memutihkan pendatang asing tanpa izin (Pati) ke negara ini, sebaliknya memberikan lebih tumpuan bagi membersihkan daftar pemilih untuk Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 tidak lama lagi.

Namun tindakan kerajaan BN menerusi KDN yang begitu bersungguh-sungguh melaksanakan program pemutihan Pati ke negara ini sekarang amat meragukan kerana ia dilihatkan seperti mempunyai muslihat tertentu. 


"Kita sendiri pun menjadi hairan apabila warganegara asing terlalu mudah dapat taraf warganegara ini. Jadi kita bimbang program pemutihan Pati itu juga turut memudahkan lagi usaha Kerajaan BN mendapat pengundi klon yang sekarang sudah begitu besar jumlahnya," katanya Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato'  Tuan Ibrahim Tuan Man pada majlis tazkirah di ibu pejabat Harakah. 


Katanya lagi, PAS yakin Kerajaan BN dan agensi-agensi kerajaan yang bertanggungjawab tahu perkara itu dan dapat mengatasinya jika benar-benar dikehendaki. 


"Kelihatan ada mainan antara Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) selaku pembekal data dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) selaku pengguna data JPN itu. 


"Menteri Dalam Negeri mesti bertanggungjawab dalam hal ini. Rakyat sedang mendesak Kerajaan BN membersihkan data pemilih, bukannya pemutihan Pati. 


"Jadi sebelum memutihkan Pati, Kerajaan BN mestilah membersihkan data pemilih bagi pilihanraya terlebih dahulu. Jika tidak tak payahlah Kerajaan BN nak putihkan Pati kerana ia bukan menyelesaikan masalah, tetapi menambahkan masalah lagi," katanya. - harakahdaily

0 comments:

Post a Comment