Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: KENYATAAN PM TOLAK HASRAT RAKYAT
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



KENYATAAN PM TOLAK HASRAT RAKYAT

21 Ramadan 1432 H | 21 August 2011

PAS melahirkan kekesalan terhadap kenyataan Perdana Menteri bahawa PRU 13 tidak perlu menunggu keputusan Jawatankuasa (JK) Khas Parlimen. Kenyataan tersebut membuktikan sikap sebenar kerajaan terhadap tuntutan rakyat agar sistem pilihanraya yang bersih dan adil dapat diwujudkan, sebelum PRU akan datang.

Justeru, apa gunanya dibentuk JK Khas ini?

Adalah mustahak untuk rakyat bahawa inisiatif mengatasi kelemahan dan hilangnya keyakinan mereka kepada sistem pilihanraya yang ada kini diperbetulkan terlebih dahulu supaya satu perjalanan sistem pilihanraya yang bersih dan adil di Malaysia dapat dijalankan.

Sekiranya tidak, apa gunanya rakyat mengundi sekiranya keputusan pilihanraya bukan keputusan yang membayangkan hasrat mereka sebenar di akar umbi, tetapi hasrat pengundi hantu dan warga asing yang berlambak untuk memenangkan calon parti tertentu.

Kesannya ianya akan mengundang kemarahan rakyat dan tahap kebolehpercayaan terhadap SPR akan terus merosot. Keadaan ini sangat tidak baik bagi negara, dan terutamanya kerajaan memerintah dan  tidak mustahil Pakatan Rakyat akan menarik diri ekoran kenyataan Perdana Menteri.

PAS ingin tegaskan kerajaan tidak patut dan sememangnya ia amat tidak bertanggungjawab untuk membubarkan Parlimen dalam keadaan mereka sedar bahawa sistem pilihanraya negara kita sememangnya tempang, berhadapan dengan kelemahan dan kepincangan yang pelbagai.

Perbaiki dahulu beberapa kelemahan yang utama, barulah diadakan pilihanraya ke 13, demi rakyat, untuk rakyat dan kerana rakyat!

Pakatan Rakyat akan membincangkan secara serius perkembangan mutakhir ini pada 24 Ogos bagi membuat satu keputusan bersama terhadap ketidakikhlasan Najib dan Barisan Nasional untuk melakukan reformasi sistem pilihanraya.

0 comments:

Post a Comment