Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: ADUAN SAMPAH - SPRM PERLU TELUS
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



ADUAN SAMPAH - SPRM PERLU TELUS

7 Ramadan 1431 H | 17 Ogos 2010

PAS mendesak pihak SPRM memaklumkan kepada pengadu bilamana mereka menolak aduan yang dianggap sampah. Pihak pengadu perlukan maklumat siasatan dan perlu mengetahui kenapa aduan mereka dibakul sampahkan. Kita khuatir aduan 'sampah' ini melibatkan aduan kepada pemimpin UMNO/BN, kerana sehingga kini berpuluh laporan dibuat masih tiada siasatan. Bahkan kita masih menunggu lapan kes berpfrofil tinggi sebagaimana yang didedahkan oleh Rais Yatim, apakah ianya juga dianggap sampah oleh SPRM?

Pihak pengadu juga tentu boleh membantu pihak SPRM seandainya ada perkara yang diperlukan oleh badan tersebut, kerana menganggap aduan tidak lengkap, tiada dokumen sokongan dan sebagainya. Oleh itu PAS meminta pihak SPRM jangan terlalu mudah membakul sampahkan setiap aduan yang dibuat.

Artikel asal SPRM:

Hampir 50 peratus aduan ‘sampah’

PUTRAJAYA 15 Ogos – Di saat rakyat Malaysia memandang jijik perlakuan rasuah, namun sebahagiannya dilihat cuba memperlekehkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan mengemukakan aduan ‘sampah’ iaitu tidak disertakan dengan maklumat berasas.

Dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, kira-kira separuh iaitu 3,293 daripada 6,793 aduan yang diterima SPRM boleh dikategorikan sebagai aduan ‘sampah’.

Ini bermakna, 48.5 peratus daripada laporan yang diterima SPRM pada tahun ini terpaksa ‘diketepikan’ kerana pelbagai faktor termasuk mengandungi maklumat palsu, tidak berasas dan tidak lengkap.Cuma 3,500 daripada keseluruhan aduan itu adalah berasas dan benar-benar mempunyai unsur rasuah. Daripada jumlah itu, SPRM telah membuka 675 kertas siasatan manakala selebihnya masih dalam peringkat analisis.

Timbul persoalan mungkinkah ia disengajakan atas kepentingan tertentu atau pengadu benar-benar ikhlas mahukan rasuah yang diketahuinya dibanteras? Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia

0 comments:

Post a Comment