Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: SEPETANG DI KERDAU
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)

SEPETANG DI KERDAU

24 Rabi'ul Awal 1432 H | 27 Februari 2011

Penulis Tamu

Jika dilihat kiri dan kanan sepanjang laluan Temerloh sehingga persimpangan jambatan Kuala Krau, ianya meriah dengan pemasangan bendera khususnya UMNO-BN. Biasalah, belum pun lagi penamaan calon berlangsung, mereka sudah pun memasang bendera yang jelas melanggar peraturan pilihanraya. Dan seperti biasa juga, SPR hanya memandang sepi walaupun Pakatan Rakyat membantah.

Penulis tidak ketinggalan untuk menumpang kemeriahan PRK di Kerdau. Pada suatu petang, sengaja penulis mencari kedai makan di mana para penyokong UMNO-BN berkumpul. Alhamdulillah, dipermudahkan Allah, tempat yang strategik berjaya ditemui iaitu berhadapan markas induk BN.

Sambil menunggu makanan yang dipesan sampai, penulis sempat mendengar perbualan tiga orang penyokong UMNO di meja sebelah. Bimbang mereka merasa curiga, penulis hanya buat macam biasa, tidaklah terlalu memasang telinga mendengar apa yang dibualkan. Namun masih ada beberapa perkara yang penulis masih ingat.
  • Mereka mempertahankan kreadibiliti PM sebagai pemimpin yang tidak makan rasuah..."Macam mana dia nak makan rasuah, duit gaji dia yang besar sekarang ni pun tak habis untuk dibelanja, buat apa lagi nak ambil duit lain (rasuah)?" (Bagaimana dengan isu komisyen kapal selam Scorpene, yang diterima oleh syarikat kroni DS Najib, Malaysa Perimekar bernilai ratusan juta dan pemberian tender yang meragukan semasa DS Najib jadi Menteri Pertahanan)

  • Kutipan derma ceramah PAS dipertikaikan..."Aku tak tau lah duit derma yang diorang kutip tu. Entah mana pergi pun tak tau, entah-entah masuk poket sendiri." (Hanya mereka yang terlibat secara langsung dengan program PAS tahu ke mana duit ini. Kadang-kadang duit derma pun tidak dapat menampung kos program. Dan orang PAS tidak berani untuk seleweng kerana mereka tahu apa itu dosa)

  • Penceramah PAS bersifat mentaliti..."Diorang (pemimpin PAS) ni, kalau tak bagi RM 300.00 jangan harap diorang nak datang. Mereka jadikan ceramah untuk dapatkan duit yang banyak." (Nak bagi banyak mana pun, atas penganjur. Mereka juga kena fikirkan kos perjalanan penceramah. Tiada pula kadar 'standard' yang ditetapkan. Mereka juga manusia yang perlukan duit untuk hidup, bukannya hidup untuk duit)

  • Pakatan Rakyat yang merancang kematian Teo Beng Hock.."Korang tahu tak, bimbang Teo Beng Hock tu dedahkan maklumat kepada SPRM, diorang yang rancang pembunuhan tu. Lepas tu pulak tuduh SPRM dan kerajaan yang bunuh." (Buat apa lah kerajaan negeri Selangor susah payah melantik peguam dan pakar forensik Thailand untuk mengendalikan kes ini. Lagipun mendiang mati semasa di dalam pengawasan SPRM. Dan pengendalian kes ini pun banyak menimbulkan keganjilan. Jika Pakatan Rakyat yang merancangnya, sudah pasti seminggu lepas kejadian, kes ini selesai!")
Begitulah pemikiran yang ditanam khususnya kepada orang-orang kampung yang terhad dalam mencari maklumat alternatif. Walaupun ianya berkisar kepada perbualan tiga orang, tetapi jika disampaikan dari satu generasi ke generasi lain pasti fahaman tersebut akan terus berakar di pemikiran mereka.

Menjadi tugas kita semua untuk menegakkan kebenaran, dan menumbangkan kebathilan..Wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment