Blog Rasmi Ketua Penerangan PAS Pusat: PENDUDUK MAHU SUARA DALAM PANEL BEBAS LYNAS
DANA PRU13 PAS PAHANG - Sumbangan boleh disalurkan melalui DANA TAQWA PAS PAHANG (BIMB : 0602 8010 0417 06) @ DANA PILIHANRAYA PAS PAHANG (MAYBANK : 5560 5750 2013)



PENDUDUK MAHU SUARA DALAM PANEL BEBAS LYNAS

24 Jamadil Awal 1432 H | 27 April 2011

KUALA LUMPUR, 27 April — Penduduk sekitar Kuantan yang membantah pembinaan loji pemprosesan nadir bumi mahu wakil mereka dalam panel bebas yang dibentuk kerajaan bagi mengkaji projek kontroversial bernilai RM700 juta itu.

Minggu lalu, Putrajaya mengumumkan satu panel bebas akan ditubuhkan bagi menjalankan kajian terhadap aspek kesihatan dan keselamatan loji itu ekoran kebimbangan ia akan mencetuskan ancaman radioaktif.


Bagaimanapun kumpulan yang dinamakan “Selamatkan Malaysia, Hentikan Lynas” memberitahu The Malaysian Insider bahawa orang ramai tidak dapat diyakinkan jika panel bertindak sebagai seolah-olah urusan tertutup tanpa membabitkan suara penduduk.


Pengerusinya Vincent Jiam juga menggesa Lynas Corporation agar menghentikan kerja-kerja di loji tersebut memandangkan publik berpandangan bahawa operasinya akan diteruskan memandangkan apa yang hendak dilakukan oleh kerajaan tidak lebih daripada kerja perhubungan awam.



“Ia seolah-olah mereka sudah tahu keputusannya. Apa yang masyarakat katakan selama ini tidak diambil kira dan akhirnya masih berpegang kepada keputusan yang sama.


“Publik hanya akan mempercayai proses kajian ini sekiranya mereka menjadi sebahagian daripada panel,” katanya.


Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh juga berkata beliau telah meminta agar diadakan perbincangan dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri mengenai pembenukan panel bebas itu.


“Saya telah hantar surat kepada menteri pada hari Isnin (kelmarin). Saya masih menunggu pengesahan lantikan dan saya bersedia bila-bila masa minggu ini,” kata Naib Presiden PKR itu.


“Selamatkan Malaysia, Hentikan Lynas” juga mahu wakil mereka dilantik dalam panel bebas itu sebagai pemerhati kajian tersebut.


“Kami mahu pakar kami bagi memastikan keseluruhan kajian itu dilakukan dengan telus,” kata Jiam. - themalaysianinsider

0 comments:

Post a Comment